onsdag 21 november 2012

Veckorapport 46

Projektarbete i Reggio Emilia. Lärare Pernilla Mårtensson
Pernilla började med att ta upp det deliberativa samtalet - att det råder en ömsesidighet varandra emellan, att man byter åsikter, lyssnar och att den vuxna i samtalet med barn inte dränker dem i frågor. 

Projektarbete ska utgå från barnens frågor, det ska bli ett lustfyllt lärande där barnen vill pröva och utforska. Något som man också arbetar mycket med inom Reggio Emilia är preprojekt där det pågår en diskussion mellan pedagoger-barn-föräldrar. Preprojekt ingår i projektet och sätter titeln på projektet. Ett sätt att närma sig projektet. Det är viktigt att låta barnen bestämma vad projektet ska handla om och dess rubrik. Projekt inom R.E är mer rörligt, man kan mer se den mer som olika delar av ett paraply. 


sammanhang             reflektion              skillnad              nyfikenhet

           kommunikation              social handling         glädje

                                          PROJEKT

möjligheter            relationer             miljö                 synliggöra

           omgivning                     grupp             individ


Lärandegrupper har det gemensamt att de fokuserar på hur man lär sig i grupp. Försöka förstå hur andras förståelse utvecklas och förändras. När individer deltar i sådana här grupper börjar de se gruppen som ett sätt att stödja den individuella kompetensen och individuella upptäckter. De lär sig att varje persons unika karaktär gynnas av och får värde i en dialog med andra. 

Tydliga rum med tydliga budskap bidrar till utveckling och lärande. Det kunde man se tydligt i den Reggio film som Pernilla visade oss, vilket var oerhört inspirerande. Den visade hur en dag på deras förskola kunde se ut. Pedagogerna ansvarar för var sitt rum och stannar kvar i rummet medan barnen förflyttar sig. Olika rum hade tydliga stationer och de var även uppdelade efter ålder förutom vissa gemensamma ytor som ateljen, rörelserum . Det var stora härliga fönster mellan rummen så barnen kunde tydligt se varandra och bli delaktiga i olika händelser. Både betrakta och bli betraktad. Barnen fick verkligen möjlighet att utforska och känna på materialen även känsligare instrument som gitarr och fiol. De använde sig mycket av återvinningsmaterial, bygg och vardagliga hushållsföremål.

Kunskap är inget entydigt begrepp utan det kommer till uttryck genom olika former av fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet under samspel, genom deliberativa samspel och genom olika uttrycksformer som drama, rytmik, dans, bild, musik och gestaltning. Olika tillgängliga kunskapsformer skapar en helhet. Kunskap skapas i process med andra. Att man prövar och tänker på olika sätt. 

Dokumentation är enbart retrospektiv - det här gjorde vi. Pedagogisk dokumentation är både retrospektiv men framförallt prospektiv - syftar till att föra den pedagogiska arbetsprocessen framåt samt att förändra och utveckla det pedagogiska arbetet. Att aktivt analysera för att synliggöra delar som vi står mitt i, få en ny förståelse, föra utvecklingen framåt och göra lärandet synligt. Pernilla sa också glöm ej mellanrummen. Vad hon menar vet jag inte men kanske att vi inte får glömma bort nuet, precis där vi befinner oss just nu, mellan vad som har varit och framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar