onsdag 14 november 2012

Veckorapport 44

Atelieristan som pedagogisk potential - analys av Reggio Emilia om  
"Barns estetiska läroprocesser". Lektion med Tarja.

Reggio Emelia filosofin grundar sig i en demokratisk värdegrund som tar sitt avstamp i synen på människan, barnet och kunskap. En bärande idé inom Reggio Emelia är den starka tron och den djupa respekt för barnet som kompetent. Demokrati, dialog, förhållningssätt är andra viktiga ledord. För att kunna kommunicera krävs det att ens förhållningssätt tolererar andras olikheter och tankesätt. Det är viktigt att föra dialog, att våga tänka och vara annorlunda och att våga ta plats i det offentliga rummet oavsett om det gäller i kontakt med politiker, chefer, arbetskamrater eller föräldrarna på förskolan. 

Mycket av Reggios tankar och förhållningssätt finns att finna i vår egna Lpfö98/11. Politiskt ställer sig Reggio Emilia på barnens sida där barnens rättigheter är viktig och som tar sin grund i barnkonventionen. Barnens behov ska stå som utgångspunkt och ska vara i takt med det samhälle vi lever i.

En annan tankvärd sak som Tarja sa som fastnade hos mig är något som Vugotsky ska ha sagt - att individerna i gruppen är beroende av gruppen men gruppen är beroende av individerna. Detta kan man tolka som att ett barns utveckling sker i samspel med deras omgivning. 

Inom Reggio Emilia arbetar man medvetet med rummens funktioner och ser miljön som den tredje pedagogen. De två andra pedagogerna är barnen själva samt lärarna. Vikten av vårt förhållningssätt samt att göra miljön tillgänglig och inspirerande kan inbjuda till upptäckarlust, lek, uppmuntra till kommunikation och sökande efter kunskap. Man kan med ljus och skugga, speglar eller med annat kreativt material, gärna utifrån ett ekologiskt- och hållbarutvecklingstänk skapa rum som tänder intresselågan hos barnen. Något som jag vill förändra där jag arbetar är just att ta bort mycket av de färdiga lekmaterialen och istället använda oss av återvinningsmaterial, skogens resurser, klossar mm som inte kan påverka barnets lek och kanske begränsar barnets fantasi på samma sätt.