söndag 21 oktober 2012
Veckorapport 42
Idag möttes vi inte som vanligt vid skolan utan vår lärare Fredric hade skickat ut ett e-mail där han bad oss att ta med flicklampa, varma kläder och något varmt att dricka och träffa han ute vid Röda Sten. Röda sten är ju känt för sin samtidskonst och området omkring samt även på några sidor av huset är täckt att Graffiti. Fredric pratade om att vad han och området kunde ge oss för inspiration utan att be oss
att bryta mot lagen...vi fick tillgång till gatukritor, så vi också kunde bli delaktiga och hämta inspiration. Det var en härlig känsla att gå omkring i mörkret med vårt hemliga vapen och "tagga". Man kan förstå spänningen och känslan när man gör något som man egentligen inte får. Vi lämnade hela diskussionen om rätt eller fel med "tags". Efter vi hade gått omkring en stund så kröp vi in under ett skateboardramp och fikade där.När vi var klara så tog Fredric med oss genom området till Galleri Oro där förstaårsstudenter på masterutbildningen i konsthantverk ställde ut på tema gravitation. Det var första kvällen och fullt med folk på vernissagen så jag för varmt klädd för regn kände mig inte riktigt bekväm. När man gick omkring där slogs jag ändå av att konst ligger verkligen i betraktarens öga och hur man presenterar det. Sådant som man i vanliga fall skulle kunna tycka var skräp eller klotter helt plötsligt blir vackert och mjukt.
Veckorapport v.41
Denna vecka hade vi gruppträff. Vi var tre personer av fem som samlades i skolan för att prata och reflektera om barns skapande och Atelieristans roll.
Vi pratade om att Atelieristans roll handlar mycket om att erbjuda barnen tillgång till material och tid till att få utforska i sin takt. Att man ska värna om ateljen och skydda processen och det som pågår.
Vi pratade också om att inte ha "löpande band" regim på förskolan. Att alla inte behöver göra allting.
Det är viktigt med utmaningar och inspiration både för barn och vuxna. Att man ska hämta kraften i intresset hos barnen. Att starta projekt som barnen har grundat - annars finns det risk att det kan gå trögt. Observera barnen för att upptäcka vilket intresse som finns. Lyssna på barnens diskussioner för att få barnens perspektiv.
Vi talade också om vikten av öppna diskussioner och reflektioner mellan atelieristan och pedagogerna, tvåvägskommunikation. Pedagogerna kan berätta för atelieristan vad de har för projekt, vad som händer runt omkring barnen just nu. Atelieristan likadant att hon berättar hur hon tänker med pedagogerna.
Atelieristans roll i Sverige ser annorlunda ut mot den rollen som den har i Italien. Här har den ett större ansvar i ateljen men ingår fortfarande i arbetslaget, en av pedagogerna. Här finns också problemet med att vardagen tar över...ut...in...äta..sova/vila...ut.
Vi pratade om att Atelieristans roll handlar mycket om att erbjuda barnen tillgång till material och tid till att få utforska i sin takt. Att man ska värna om ateljen och skydda processen och det som pågår.
Vi pratade också om att inte ha "löpande band" regim på förskolan. Att alla inte behöver göra allting.
Det är viktigt med utmaningar och inspiration både för barn och vuxna. Att man ska hämta kraften i intresset hos barnen. Att starta projekt som barnen har grundat - annars finns det risk att det kan gå trögt. Observera barnen för att upptäcka vilket intresse som finns. Lyssna på barnens diskussioner för att få barnens perspektiv.
Vi talade också om vikten av öppna diskussioner och reflektioner mellan atelieristan och pedagogerna, tvåvägskommunikation. Pedagogerna kan berätta för atelieristan vad de har för projekt, vad som händer runt omkring barnen just nu. Atelieristan likadant att hon berättar hur hon tänker med pedagogerna.
Atelieristans roll i Sverige ser annorlunda ut mot den rollen som den har i Italien. Här har den ett större ansvar i ateljen men ingår fortfarande i arbetslaget, en av pedagogerna. Här finns också problemet med att vardagen tar över...ut...in...äta..sova/vila...ut.
Veckorapport 40
Jag sitter här hemma, det är mörkt ute, regnigt och det börjar bli kallt. Vi har fått i uppgift denna vecka att börja med vår egna skapande uppgift. Det handlar om att göra en materialöversikt ...att kartlägga vilka material man är bekväm att jobba med och som man känner att man behärskar samt att testa och prova material som du inte känner dig bekväm med.
Vi ska reflektera över:
- Sin egen process i mötet med materialet.
- Hur jag påverkas av dem?
- Vad väcker det här materialet för tankar hos mig?
Vi har fått en materialöversikt av Stina som man kunde utgå ifrån och gärna fylla på. Jag la till sockermålning, marmorering, kritor, vax, trolldeg, Play-doo, ståltråd, sytråd, papper, läder, linoleum tryck, fönsterfärg, fingerfärg & cement.
När jag sedan tittar på listan så är min första tanke att det är mycket jag inte har prövat...vad tråkigt!
Den andra spontana känslan är att jag vill gärna pröva hönsnät, papier-maché, sågspån, metall och cement först.
Så nästa steg blir att handla!
Materialöversikt
Tvådimensionella Tredimensionella
Koloristiska Grafiska Plastiska Konstruktion
vaxkritor kol lera trä
torrpastell blyerts sand metall
oljepastell tusch papier-maché hönsnät
akvarell kritor sågspån tyg
akryl gips kartong
flytande
täckfärg vax folie
pulverfärg trolldeg tejp
temperablock play-doo plast
sidenfärg cement lim
textilfärg återvinn.material
sockermålning piprensare
marmorering fjädrar
linoleum
tryck naturmaterial
-
fönsterfärg (kottar,stenar,pinnar)
fönsterfärg (kottar,stenar,pinnar)
fingerfärg skrot
sågspån
garn
snöre
ståltråd
sytråd
papper
läder
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)