torsdag 20 december 2012

Veckorapport 49

Tema Ljud med Sol Morén

Idag har vi besök ända från Umeå universitet av en konstnär Sol som ingår i ett konstprojekt " estetiska läroprocesser". Syftet med projektet var "att på ett lekfullt sätt undersöka relationen mellan bild och ljud, semiotik och semantik, bildspråk och ljudande språk". Genom associationer lekte barn och studenter fram ett "ljudbildspråk" där bilderna först tolkades till ljud som sedan tolkades tillbaka till nya bilder.

Vi fick sen sätta oss i våra olika basgrupper och hitta på egna sätt att laborera med ljud och bild. Sen fick varje grupp presentera sin idé för de andra och en grupp fick testa idén i praktik. Detta var en intressant lektion som gav inspiration till att ta in ljud till förskolan.

Vår grupp presenterade två idéer:

  • Hitta föremål som man egentligen inte associerar med ljud...exempelvis solen, blomma, läppbalsam mm
  • Spela in ljud som man inte har någon association till och låt barnen komma med idéer som de sedan får rita, skapa i lera eller själva gestalta. 

Veckorapport 48


Grupparbete i Atelierista 2012-11-29

Vi samlades på min förskola Sånggladabarn och gick runt och tittade och fixade fika sen satte vi oss inne på kontoret och började samtala om frågorna.

Diskussion om projektarbete och ateliern som pedagogisk miljö.

Vilka material och hur kan miljöns utformning bidra till att barns estetiska lärprocesser främjas?

Ickefärdiga material som t.ex återvinningsmaterial och naturmaterial. En föränderlig miljö. Lättillgängligt material som är tydligt strukturerat. En rikedom av material för att barnens tankar och idéer ska kunna genomföras i praktiken. Om resurserna finns så ska det vara material med kvalitet. Barnen ska kunna skapa själva utan färdiga mallar. Ateliern ska vara en plats där barnen kan mötas och den ska vara öppen och bjuda på samspel.


Vilket förhållningssätt krävs av atelieristan/pedagogen för att barns processer blir levande?

Tillåtande och öppet förhållningssätt. Dock med en tydlig struktur. Barnen måste samarbeta och lyssna på varandra. De måste också respektera miljön och följa de regler som gäller i ateliern. T.ex är det inte tillåtet att förstöra det som andra barn skapar eller att medvetet slösa på materialet. Pedagogen ska lyssna in barnen och ställa frågor som kan utmana barnen och hjälpa dom vidare i skapandeprocessen. Pedagogen ska hjälpa barnen att diskutera och få syn på varandras sätt att tänka. Diskussionerna som barnen har är viktiga för att barnen ska bli kreativa och få förståelse för att det kan finnas olika lösningar på ett problem.


Hur kan man använda pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att arbeta med ett bildpedagogiskt projekt?

Bilder kan fungera på olika sätt, som t.ex inspiration för andra barn. De kan också fungera som hjälp för pedagogerna att följa processen och att visa för barnen och föräldrarna vad som hänt. De kan också användas i en slutdokumentation som visar vad barnen arbetat med under projektets gång. Utöver bilder är det också viktigt att följa barnens tankar och funderingar genom t.ex. Anteckningar eller inspelningar. En dokumentation blir inte pedagogisk förrän det skett en reflektion kring det insamlade materialet.