måndag 19 november 2012

Veckorapport 45

Dokumentation kring projektarbete
med Mia Andersson


Idag på vår föreläsning fick vi bland annat lära oss skillnaden mellan vanlig dokumentation och pedagogisk dokumentation. En vanlig dokumentation är när vi bara presenterar barnens skapande, sätter upp en teckning på väggen medan pedagogisk dokumentation alltid börjar med ett aktivt lyssnande. Man sätter inte bara upp teckningen på väggen utan man återkopplar till barnen och samtalar om teckningen, kanske fördjupar sig, skapar något nytt där man på nytt reflekterar runt dokumentationen och så fortsätter det. En viktig tanke för pedagogen är att fundera över "Vilka frågor ska man ställa till barnen under processen för att få dem att reflektera". Det forskande barnet måste mötas av en forskande pedagog. Det är viktigt att komma ihåg att ta med barnens berättelser i dokumentationen.
Gunilla Dahlberg har formulerat pedagogisk dokumentation ska synliggöra och sätta fart på processen.

Några andra tänkvärda ord är att:
"Värdet av att se dokumentation som en handling av demokrati och delaktighet"
                                                            Daniela Lanzi, sommarsymposiet 2011

Mia hade med sig mycket inspirerande material att titta på och man kan verkligen göra dokumentationen så tilltalande och vackert. 

Temat ska komma från barnen! Vi måste undersöka, lyssna vad barnen är intresserade av. De vuxna kanske bestämmer ingången och har en tanke men i relation med vad barnen gör blir temat till. Kunskap och mening uppstår när barnen gör erfarenhet tillsammans. Man kan sätta upp bilder, exempelvis på byggnader för att ge inspiration. Om en process finns i händerna genom att man tidigare har byggt med material, skapat med lera så blir målningarna blir mer utvecklade. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar