Projektarbete inom Reggio Emilia ska utgå från ett samspel, utbyte av tankar och idéer, barnens frågor. Det ska bli ett lustfyllt samspel där barnen får pröva, testa och utforska. Det är viktigt med utmaningar och inspiration både för barnen och de vuxna. Kraften och intresset hämtar man hos barnen. Det är därför man oftast bör starta projekt som barnen har visat sitt intresse för annars finns det stora risker att det inte blir något projekt som är lustfullt. Ett sätt att starta projekt är att samtala och observera barnen för att upptäcka vilket intresse som finns. Lyssna på barnens diskussioner för att få barnens perspektiv. Det är viktigt med det deliberativa samtalet - att det råder en ömsesidighet varandra emellan. Att man byter åsikter, lyssnar och att den vuxna i samtalet med barn inte dränker dem i sakkunskap, fakta eller frågor, utan att man faktiskt byter erfarenheter med varandra, ett samspel, en delaktighet.
Kunskap är inget entydigt begrepp utan det kommer till uttryck genom olika former av fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet under samspel, genom det deliberativa samspelet och genom olika uttrycksformer som drama, rytmik, dans, bild, musik och gestaltning. Olika tillgängliga kunskapsformer skapar en helhet. Kunskap skapas i process med andra. Att man prövar och tänker på olika sätt. I ett projekt kan man föra in en mängd olika delar, tankar, material, känslor, uttrycksformer, teknik, matematik, konstruktion.
Pedagogisk dokumentation är både retrospektiv men framför allt prospektiv - syftar till att föra den pedagogiska arbetsprocessen framåt samt att förändra och utveckla det pedagogiska arbetet. Att aktivt analysera för att synliggöra delar som vi står mitt i, få en ny förståelse, föra utvecklingen framåt och göra lärandet synligt. Vi får inte glömma bort nuet, där vi befinner oss precis just nu, mellan vad som har varit och framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar