Denna vecka hade vi gruppträff. Vi var tre personer av fem som samlades i skolan för att prata och reflektera om barns skapande och Atelieristans roll.
Vi pratade om att Atelieristans roll handlar mycket om att erbjuda barnen tillgång till material och tid till att få utforska i sin takt. Att man ska värna om ateljen och skydda processen och det som pågår.
Vi pratade också om att inte ha "löpande band" regim på förskolan. Att alla inte behöver göra allting.
Det är viktigt med utmaningar och inspiration både för barn och vuxna. Att man ska hämta kraften i intresset hos barnen. Att starta projekt som barnen har grundat - annars finns det risk att det kan gå trögt. Observera barnen för att upptäcka vilket intresse som finns. Lyssna på barnens diskussioner för att få barnens perspektiv.
Vi talade också om vikten av öppna diskussioner och reflektioner mellan atelieristan och pedagogerna, tvåvägskommunikation. Pedagogerna kan berätta för atelieristan vad de har för projekt, vad som händer runt omkring barnen just nu. Atelieristan likadant att hon berättar hur hon tänker med pedagogerna.
Atelieristans roll i Sverige ser annorlunda ut mot den rollen som den har i Italien. Här har den ett större ansvar i ateljen men ingår fortfarande i arbetslaget, en av pedagogerna. Här finns också problemet med att vardagen tar över...ut...in...äta..sova/vila...ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar